Madplan - 4 mdr.

7. april 2007

Alder:
4 mdr.

Madplan  - 4 mdr.

Hej Helen

Som du måske kan huske så er vi ved at flytte og jeg er endnu ikke blevet tilknyttet en ny sundhedsplejerske, så jeg har derfor brug for din hjælp med at sammensætte en madplan til Victoria (hun fyldte 4 mdr den 1. april).

Indtilvidere har hun spist mellem 700-800 ml nan1 i døgnet (fordelt på 5 måltider) og trivedes fint på dette. På det sidste møde med min sundhedsplejerske fik jeg at vide, at jeg skulle blive ved med at give Victoria nan1 og ikke andet - begrundelsen var at hun ikke kom op på 1 l mælk i døgnet, det var efter hendes mening derfor ikke nødvendigt med anden slags mælk eller anden slags mad.

Victoria plejede at spise på disse tidspunkter:

- i lang stykke tid var jeg nødt til at vække hende om natten for at give hende det sidste måltid mad, for ellers vågnede hun ikke før kl. 0700 om morgenen. Jeg følte dog at jeg var nødt til at vække hende da jeg ellers var bange for at hun ikke fik nok - det er jo for lidt med 4 måltider.

For en uge siden tog vi til Polen (der kommer jeg fra) så Victoria kunne møde min familie. På bilturen og under opholdet opførte hun sig eksemplarisk, men ville ikke spise ret meget (som om at hun blev sur på mælken). Jeg købte så lidt frugtmos på glas og gav hende et par skeer af det om ...

Annonce

... dagen; det kunne hun godt li' (hendes afførring er blevet tynd deraf).

Da vi så kom hjem fra Polen gik vi straks igang med at istandsætte vores nye hus og havde hende med til det - det var hun meget utilfreds over. Hun græd meget, var irritabel og ville ikke spise, så vi gør det nu at hun bliver passet af mine forældre mens vi sætter huset i stand.

Men hun vil stadig ikke rigtig spise og hun sover stadig igennem blot på de 4 måltider. Efter den tur til Polen samt al det postyr med flytningen har gjort, at jeg har mistet overblikket over hendes mad og sovevaner (bedstemor ved jo alting bedre, og følger ikke mine instrukser). Jeg giver Victoria stadig lidt mos, men desværre ikke hver dag og ikke på samme tidspunkter. Jeg har også købt majsvælling og vil forsøge at give hende det til natten (på den måde kan jeg lade hende sove igennem uden at skulle vække hende - jeg plejer at stille vækkeur for at vække hende og det ville være rart at skulle slippe for det.

Jeg vil meget gerne bede dig om at lave en vejledende madplan til Victoria (med ca. tidspunkter og forslag til måltiderne; jeg ved, at hun jo skal have mælk, men du må meget gerne foreslå hvor meget og hvor ofte), så jeg kan begynde at indføre ordentlige madvaner til hende.

På forhånd tak med et hurtigt svar.

Hilsen Renata

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre